سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت در طبیعتهای فاسد، سودی نمی بخشد. [امام هادی علیه السلام]
حضرت زهرا (علیه السلام)
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 52390
بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 0
........... درباره خودم ...........
حضرت زهرا (علیه السلام)
مدیر وبلاگ : محراب فیروزی[94]
نویسندگان وبلاگ :
حسن جعفر نیا[2]

انسانی که هر کس با او آشنا شود اول می گوید آدم عجیبی هستی و خوشش می آید بعدا که کم کم می شناسد و رفتار وی برایش عادی می شود دیگر خوشش نمی آید و ...

........... لوگوی خودم ...........
حضرت زهرا (علیه السلام)
........ پیوندهای روزانه........
زیر دیپلم [110]
تشنه لب [162]
امان عصر [153]
یک لینک خوب [134]
[آرشیو(4)]


..... فهرست موضوعی یادداشت ها.....
مطلب آزاد[29] . پرسش[18] . غدیر خم[9] . نگاه تا نگاه[6] . مقالات[4] . اخبار رهبری[4] . حدیث[4] .
............. بایگانی.............
حرف های یک خسته
پاییز 1386
تابستان 1386
بهار 1386

..........حضور و غیاب ..........
یــــاهـو
........... دوستان من ...........
شهید سید محمد شریفی

............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • چرا اسلام در سرزمینى که منحطترین فرهنگ را داشت، نازل شد؟

  • نویسنده : محراب فیروزی:: 86/1/16:: 11:14 عصر

    چرا اسلام در سرزمینى که منحطترین فرهنگ را داشت، نازل شد؟

    حق‏تعالى در قرآن کریم مى‏فرماید: اَللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ،(1). هر آنچه که ما بتوانیم در تحلیل و بررسى این موضوع بگوییم با توجه به محدودیت‏هاى علمى و فکرى ما است و اشراف علمى لازم به این قضیه را نداریم.

    1- به فرض که فرهنگ آن زمان عرب، فرهنگى منحط (و یا منحطترین فرهنگ) بوده باشد. در این صورت حق‏تعالى اسلام را در سرزمین و در جایى نازل نمود که در بدترین شرایط ممکن بود و اگر دینى بتواند در چنین زمینه‏اى تحولات بزرگ انسانى، فرهنگى و تمدنى ایجاد نماید در شرایط بهتر با اطمینان مى‏توان گفت موفق‏تر خواهد بود. بنابراین بعثت پیامبر اسلام (ص) در میان اعراب منحط حسن اسلام و قوت این دین است.

    2- بر چه اساسى مى‏توان گفت دین باید در پیشرفته‏ترین فرهنگ نازل گردد؟ در حالى که ادیانى مانند یهودیت و مسیحیت در پیشرفته‏ترین مراکز فرهنگى دوران خود پدید نیامدند؟

     3- دور بودن عرب‏ها از مراکز فرهنگى و تمدنى به نوبه خود چند حسن داشته است:

    - تأثیرات کمترى از فرهنگ و تمدن معاصر گرفته است.

    - به طبیعت و زندگى طبیعى نزدیک‏تر بوده است.

    - خفقان و اختناق و استبداد و سرکوب سیاسى ساسانى بر آن حاکم نبوده است.

    - علاوه بر خلوص فرهنگى و طبیعى‏تر بودن و زمینه مساعدتر سیاسى براى ظهور و بروز دین الهى زمینه و سابقه و خاطره ادیان الهى و ابراهیم و دین حنیف در آنجا وجود داشته است.

    - شخص و شخصیت پیامبر اسلام نیز آزادتر و فطرى و رهاتر از آثار و اجبار فرهنگ و تمدن رایج و حاکم پرورش یافته و به ظهور حقایق فطرى نزدیک‏تر بوده است و شاید در آیه شریفه اشاره به همین جهات باشد: « هُوَ اَلَّذِی بَعَثَ فِی اَلْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ.»،(2) »اَلرَّسُولَ اَلنَّبِیَّ اَلْأُمِّیَّ»،(3).

    - استجابت دعاى حضرت ابراهیم نیز بود «رَبَّنا وَ اِبْعَثْ فِیهِمْ رَسُولاً»،(4).

    4- اگر دین اسلام در جاى دیگرى ظهور مى‏یافت، اعراب به جهت تعصب عربى در برابر پذیرش حق تعصب و لجاج مى‏ورزیدند در حالى که تمدن‏هاى پیشرفته‏تر مانند ایران راحت‏تر توانست حقیقت الهى را ولو از فرهنگ و تمدنى دیگر بپذیرد. قرآن مجید در این باره مى‏فرماید: وَ لَوْ نَزَّلْناهُ عَلى بَعْضِ اَلْأَعْجَمِینَ فَقَرَأَهُ عَلَیْهِمْ ما کانُوا بِهِ مُؤْمِنِینَ کَذلِکَ سَلَکْناهُ فِی قُلُوبِ اَلْمُجْرِمِینَ،(5).

    پى‏نوشت‏

     (1) )انعام، آیه 124)

     (2) )جمعه، آیه 2)

     (3) )اعراف، آیات 157 و 158)

     (4) )بقره، آیه 129)

     (5) )شعراء، آیات 198 تا 200)

    حق‏تعالى در قرآن کریم مى‏فرماید: اَللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ،(1). هر آنچه که ما بتوانیم در تحلیل و بررسى این موضوع بگوییم با توجه به محدودیت‏هاى علمى و فکرى ما است و اشراف علمى لازم به این قضیه را نداریم.

    1- به فرض که فرهنگ آن زمان عرب، فرهنگى منحط (و یا منحطترین فرهنگ) بوده باشد. در این صورت حق‏تعالى اسلام را در سرزمین و در جایى نازل نمود که در بدترین شرایط ممکن بود و اگر دینى بتواند در چنین زمینه‏اى تحولات بزرگ انسانى، فرهنگى و تمدنى ایجاد نماید در شرایط بهتر با اطمینان مى‏توان گفت موفق‏تر خواهد بود. بنابراین بعثت پیامبر اسلام (ص) در میان اعراب منحط حسن اسلام و قوت این دین است.

    2- بر چه اساسى مى‏توان گفت دین باید در پیشرفته‏ترین فرهنگ نازل گردد؟ در حالى که ادیانى مانند یهودیت و مسیحیت در پیشرفته‏ترین مراکز فرهنگى دوران خود پدید نیامدند؟ 3- دور بودن عرب‏ها از مراکز فرهنگى و تمدنى به نوبه خود چند حسن داشته است:- تأثیرات کمترى از فرهنگ و تمدن معاصر گرفته است.

    - به طبیعت و زندگى طبیعى نزدیک‏تر بوده است.

    - خفقان و اختناق و استبداد و سرکوب سیاسى ساسانى بر آن حاکم نبوده است.

    - علاوه بر خلوص فرهنگى و طبیعى‏تر بودن و زمینه مساعدتر سیاسى براى ظهور و بروز دین الهى زمینه و سابقه و خاطره ادیان الهى و ابراهیم و دین حنیف در آنجا وجود داشته است.

    - شخص و شخصیت پیامبر اسلام نیز آزادتر و فطرى و رهاتر از آثار و اجبار فرهنگ و تمدن رایج و حاکم پرورش یافته و به ظهور حقایق فطرى نزدیک‏تر بوده است و شاید در آیه شریفه اشاره به همین جهات باشد: « هُوَ اَلَّذِی بَعَثَ فِی اَلْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ.»،(2) »اَلرَّسُولَ اَلنَّبِیَّ اَلْأُمِّیَّ»،(3).

    - استجابت دعاى حضرت ابراهیم نیز بود «رَبَّنا وَ اِبْعَثْ فِیهِمْ رَسُولاً»،(4).

    4- اگر دین اسلام در جاى دیگرى ظهور مى‏یافت، اعراب به جهت تعصب عربى در برابر پذیرش حق تعصب و لجاج مى‏ورزیدند در حالى که تمدن‏هاى پیشرفته‏تر مانند ایران راحت‏تر توانست حقیقت الهى را ولو از فرهنگ و تمدنى دیگر بپذیرد. قرآن مجید در این باره مى‏فرماید: وَ لَوْ نَزَّلْناهُ عَلى بَعْضِ اَلْأَعْجَمِینَ فَقَرَأَهُ عَلَیْهِمْ ما کانُوا بِهِ مُؤْمِنِینَ کَذلِکَ سَلَکْناهُ فِی قُلُوبِ اَلْمُجْرِمِینَ،(5).

    پى‏نوشت‏

     (1) )انعام، آیه 124)

     (2) )جمعه، آیه 2)

     (3) )اعراف، آیات 157 و 158)

     (4) )بقره، آیه 129)

     (5) )شعراء، آیات 198 تا 200)


    نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ